Khamis, 20 September 2018

Alat-Alat Berfikir dalam Membuat Nota


Disediakan Oleh: Vincent Lee Kok Hoe

Pengurusan Grafik


Pengurusan Grafik (PG) merupakan pemetaan atau pola penyusunan yang mewakili perhubungan antara maklumat-maklumat tentang sesuatu idea. Ia dikatakan ilustrasi bergambar yang mewakili sesuatu pernyataan.


  Pengurusan grafik digunakan untuk menyusun idea dengan lebih mudah, membezakan sesuatu perkara dengn tepat, membentuk klasifikasi dengan lebih tersusun dan lain-lain.


  Contoh pengurusan grafik yang digunakan adalah membanding dan membeza, membuat kategori, meneliti bahagian kecil dan keseluruhan, menerangkan sebab dan akibat, dan mengusul periksa andaian.


Contohnya:

Gambar 1.1: PG Membanding dan Membeza


Gambar 1.2: PG Menerangkan Sebab dan Akibat / Kesan




Gambar 1.3: PG Membuat Kategori

                                   
Peta Minda


Peta Minda adalah suatu lakaran grafik yang bertujuan untuk pembelajaran, percambahan fikiran, ingatan, pemikiran visualisasi, dan penyelesaian masalah oleh para pendidik, jurutera, pakar psikologi, dan orang rami secara umunya. 

  Peta minda boleh digunakan dengan mengorganisasi idea dalam bentuk gambar dan kata kunci, mencatat nota dengan ringkas dan mudah, serta mengembangkan kreativiti, organisasi, dan persembahan idea. Terdapat beberapa ciri peta minda, antaranya ialah kreatif dan tidak formal (boleh dilukis) dan tajuk diletakkan di bahagian tengah (idea-idea lain dikembangkan di luar idea utama)

 Kebaikan menggunakan peta minda adalah kerana ia mudah diingati mudah dibaca dan difahami. Manakala kelemahan menggunakan peta minda adalah kerana terlalu ringkas (guna singkatan, bahasa atau perkataan tertentu) dan tiada huraian jelas.

Contohnya:


Gambar 1.4: Peta Minda Jenis Pokok.


Gambar 1.5: Peta Minda Jenis Ikan Tulang


Video berkaitan:





Pemetaan i-Think

Pemetaan i-think merupakan program yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar. 

Pemetaan i-Think digunakan dalam:
  • Mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu
  • Menerokai pelbagai kemungkinan idea dan ciptaan
  • Membuat pertimbangan yang wajar bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah 
  • Membuat refleksi dan metakognitif terhadap proses yang dialami

      
          Gambar 1.6: Lapan jenis pemetaan i-Think.


Video tentang pemetaan i-Think.


   Teknik Menyoal Aras Tinggi

   Kemahiran menyoal adalah alat perkembangan minda yang paling penting bagi manusia. Apabila seseorang itu pandai menyoal, dia sudah menguasai kemahiran belajar dan dapat belajar dengan efektif dan efisien dalam apa-apa matapelajaran yang diambilnya. 
      
       Antara tujuan menyoal adalah:
  •    Mengenal pasti apa pelajar tahu
  •    Menimbulkan minat dan sifat inkuiri
  •    Menggalakkan pemikiran dan perbincangan
  •    Menjana pembelajaran kendiri
Terdapat beberapa teknik menyoal aras tinggi, antaranya:
                           
i. Penyoalan Sokratik

         Teknik ini diperkenalkan oleh ahli falsafah Yunani bernama Socrates, lebih 2500 tahun    dahulu. Beliau menegaskan soalan amat penting dalam menjana pemikiran seseorang dengan kritis. Penyoalan Sokratik juga dikenali sebagai Teknik “deep questioning”. Antara jenis soalan dalam penyoalan Sokratik adalah seperti berikut:


a)    Soalah untuk mendapatkan penjelasan
b)    Soalan yang menyiasat andaian
c)    Soalan menyiasat sebab dan bukti
d)    Soalan yang mendapatkan padangan / pendapat
e)    Soalan yang menyiasat implikasi dan kesan
f)     Soalan mengenai soalan

         ii. Soalan Bertumpu dan Bercapah

       Soalan bertumpu dan bercapah merupakan jenis soalan yang memberi penumpuan kepada sama ada sesuatu soalan itu berkehendakkan jawapan respon yang terhad atau tidak terhad.
      
     Jadual dibawah menjelaskan perbezaan antara soalan bertumpu dan soalan bercapah.

SOALAN BERTUMPU
SOALAN BERCAPAH
Aras rendah
Aras tinggi
Jawapan atau respon terhad, membawa maksud tersurat
Jawapan atau respon luas, membawa maksud tersirat
Berbentuk tertutup
Berbetntuk terbuka
Sesuai menguji daya ingatan
Sesuai menguji penaakulan dan penafsiran
Lebih bersifat objektif
Lebih bersifat subjektif



 iii.  Lingkaran Soalan


Teknik ini diperkenalkan oleh Christenbury dan Kelly (1983) dan diperkenalkan oleh William W. Wilen di Malaysia pada tahun 1994. Lingkaran soalan memberi tumpuan kepada tiga skop khusus, iaitu perkara (P), individu (I), dan luar individu (LI). Gabungan tiga skop ini akan menjana lebih soalan yang boleh meningkatkan kemahiran berfikir. Semasa pertanyaan, kaedah kata tanya ‘5W1H’ juga boleh diaplikasikan, iaitu who, when, why, where, what dan how.

Untuk mengetahui lebih lanjut, boleh rujuk video dibawah:







Rujukan:


Azual Hamdan. (2013). Soalan dan Penyoalan. Diakses pada 18 September 2018, daripada
Nurul aqilah. Alat-Alat Berfikir dalam Membuat Nota. Diakses pada 18 September 2018,              daripada https://sites.google.com/site/kemahiranbelajarnurulaqilah/bab-5-kemahiran-             mengambil-dan-membuat-nota/cara-cara-membuat-nota
Syed Ismail Syed Mustapa, Ahmad Subki Miskon dan Aliza Adnan. (2014). Kemahiran Belajar. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Wong Sie Leong dan Lam Chang Po. Alat-Alat Berfikir Dalam Membuat Nota. Diakses pada 10 September 2018, daripada https://wsllcp.wordpress.com/about/



  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan