Disediakan Oleh: Kang Wei Li
Menurut Kamus Dewan Edisi Kedua, nota bermaksud catatan bertulis yang digunakan untuk rujukan. Kemahiran mencatat nota merupakan kemahiran yang wajib dikuasai oleh semua pelajar terutamanya pelajar-pelajar yang menuntut di pusat pengajian tinggi. Nota yang dihasilkan melalui kreativiti sendiri akan meningkatkan daya ingatan seseorang dan keberkesanannya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Semasa mencatat nota, pelajar haruslah pandai membezakan antara fakta dengan huraian. Huraian merupakan sokongan bagi fakta dan dikira tidak penting dalam catatan nota.
Menurut Kamus Dewan Edisi Kedua, nota bermaksud catatan bertulis yang digunakan untuk rujukan. Kemahiran mencatat nota merupakan kemahiran yang wajib dikuasai oleh semua pelajar terutamanya pelajar-pelajar yang menuntut di pusat pengajian tinggi. Nota yang dihasilkan melalui kreativiti sendiri akan meningkatkan daya ingatan seseorang dan keberkesanannya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Semasa mencatat nota, pelajar haruslah pandai membezakan antara fakta dengan huraian. Huraian merupakan sokongan bagi fakta dan dikira tidak penting dalam catatan nota.
Semasa guru atau pensyarah mengajar
kita sesuatu benda baharu dan kita tidak mencatatnya di dalam buku nota kita,
pasti pengajaran tersebut mudah kita lupa. Sebaliknya, jika adanya nota dan
kita sentiasa membaca dan menghafal, pasti kita dapat ingat dan akan dijadikan
memori jangka masa panjang. Menurut Tuurkel, J.K. & Peterson, F (1982),
mencatat juga membantu pelajar memberi tumpuan dan mengingat apa yang
disampaikan oleh pensyarah. Mencatat nota merupakan salah satu cara untuk
belajar.
Faktor pelajar gagal mencapai keputusan
yang cemerlang dalam peperiksaan mungkin berpunca daripada pelajar tidak
mempunyai nota yang sistematik dan tersusun. Menurut Wan Izzuddin Wan Sulaiman
dan Wan Hasni Wan Sulaiman (1991), pelajar harus tiba tepat pada watu kuliah
supaya tidak ketinggalan dalam mencatat nota. Menurut Siti Hawa Munji pula,
pelajar bukan sahaja perlu menepati masa, tetapi juga perlu memilih tempat
duduk yang sesuai supaya boleh menumpukan sepenuh perhatian semasa sesi
pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, terdapat empat cara yang boleh untuk
membuat nota:
Pertama
sekali ialah annotation. Annotation ialah nota yang dituliskan dalam bentuk
catatan isi penting, kandungan perbincangan yang disampaikan dalam kuliah.
Tujuan membuat catatan adalah untuk mengenal pasti kandungan atau fokus tajuk
yang dibincangkan. Catatan disediakan dengan menggunakan pen highlighter untuk
menonjolkan perkataan atau isi penting yang dinyatakan. Nota juga boleh dibuat
dalam bentuk garis, highlight, bulatan, tanda soal dan sebarang tanda atau
pangkah dan sebagainya. Cara ini sesuai digunakan untuk bahan bercetak. Contohnya,
Selain
itu, Outline Notes. Outline dilakukan dengan menggunakan tajuk besar dan kecil
serta indentation. Outline Notes merupakan nota berbentuk isi atau points dengan menggunakan perenggan,
nombor atau perkataan. Cara ini hanya menggunakan kata kunci atau frasa. Contohnya:
Seterusnya,
kaedah membuat nota dengan Column Notes. Column Notes merupakan nota yang menggunakan
format berbentuk lajur. Teknik ini sesuai digunakan bagi subjek Sains dan
Matematik. Nota dicatat mengikut tajuk dan subtajuk dalam satu kolum. Kolum
sebelah kiri adalah idea utama/tajuk atau subtajuk. Kolum sebelah kanan adalah
penerangan atau penjelasan kepada tajuk dan subtajuk. Contohnya:
Akhir
sekali, nota rumusan. Nota dicatat dalam bentuk rumusan dan ditulis dalam perenggan.
Nota ini lebih berfokus kepada isi penting. Ruangan di antara nota disediakan
untuk nota tambahan. Nota rumusan merupakan nota yang ditulis dengan mencatat
semula apa yang difahami daripada teks yang dibaca ataupun yang didengari bukan
membuat ringkasan. Contohnya:
Kesimpulannya,
kita berfikir secara kritis, analitik dan kreatif semasa membuat nota untuk
memilih fakta yang berkaitan sahaja. Ini dapat membantu pelajar mengimbas
kembali apa-apa yang telah dipelajari atau apa-apa yang kita baca. Nota
merupakan rekod kekal yang boleh dirujuk pada bila-bila masa atau apabila
terlupa. Membuat nota adalah satu kaedah berkesan untuk pengukuhan. Pelajar
tidak perlu mengingat semua yang telah dipelajari dan boleh membantu pelajar
membuat rujukan akhir sebelum menghadapi peperiksaan.
Info yang lebih lanjut boleh rujuk:
Info yang lebih lanjut boleh rujuk:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan